Thursday, June 24, 2010

ini khas untukmu....

Gua kenal satu mamat ni tau. Dah lama la, sejak 20 dulu lagi. Tak banyak yang gua tau pasal kisah-silam dia ni. Sikit2 tu ade la. Dia lahir tahun 1952 di Batu 17 Ayer Tawar,Manjung, Perak. Lahir sebagai anak yatim, ayahnya meninggal dunia dibunuh pengganas komunis (yang diketuai Chin Peng,orang kampung dia sendiri). Dia anak bongsu dari 4 beradik. Konfem la mak dia manjakan dia. Dia mula2 dapat asrama dekat Anderson School, Ipoh, tapi mak dia bawak dia balik,pasal rindu sangat. Habis saja sekolah, terus mendaftar dekat Pusat Latihan Polis Jalan Semarak, Kuala Lumpur pada tahun 1969. So korang semua tau la yang di ni polis. Dah lama bertugas, dia pun sedar yang dia ni belum pernah ke menara gading,menara belalai pun belum lagi. So,dalam usia 27 tahun, dia pun mendaftar masuk ke UiTM Shah Alam. Dia dok story kat gua,memang malu la,dia mahasiswa 1st Year paling tua masa tu. Orang lain register dengan mak bapak, dia register sorang2 je. Tak lama lepas tu, atas bantuan majikan, dia ditaja ke England,menghabiskan program Ijazah dekat situ.

Ni la dia. Kat belakang tu kira macam fakulti dia la.

Tak lama pun belajar kat situ. Rasa2 nya dalam 1-2 tahun saja. Tapi dia ni sempat pulak ambil peluang jadi tourist dekat situ. Tengok la gamba dekat bawah ni..


Ni dekat Trafalgar's Square.

So pulang la dia ke Tanah Melayu lepas dapat segulung ijazah. Punya la sibuk kerja,tak kawin2 jugak. Masa umur dia 39 tahun, kalau gua tak silap, baru dia bertemu jodoh. Sampai sekarang, Alhamdulillah, rumah tangga dia ni bahagia. Siap ada 2 cahaya mata lagi. Yang sulung tu MasyaAllah, memang kacak tak terkata la. Yang bongsu,ok je la..hehehe..

Siapa la dia ni agaknya ye? Nama dia Abd Rani Mohd Maydin. Orang yang kawin dengan mak gua. Dalam bahasa mudahnya, dia ni la bapak gua. Sepanjang membesarkan gua dengan adik,dia ni banyak bersabar. Masa gua sekolah rendah, dia sanggup balik kerja awal,semata-mata nak ambik gua yang baru habis sekolah. Form 1 gua masuk asrama. Masa mula2 nak tinggal kan gua dekat situ, dia nasihat gua belajar rajin2. Sebelum dia balik,gua nampak mata dia mengalir. Gua agak tak sangka la masa tu. Hahaha...

Naik form 3, gua ni jadi malas study sikit. Result trial PMR gua memang kaw2 nye teruk. Sampaikan dia kena panggil. Gua ingat, tangan dia dah nak naik lempang muka gua masa tu. Tapi entah macam mana dia tak lempang. Dah form 4, gua mula naik kepala. Slip 8A PMR gua tu macam lesen besar gua untuk buat ape2. Gua kurang hajar dengan dia,tak pernah call dia sampai 3-4 bulan,balik rumah lewat. Memang pelempang,penerajang,maki-hamun tu dah jadi makanan ruji gua la masa tu.

As time goes by, baru gua sedar, dia buat semua ni pasal dia sayang kat gua. Dia tak dapat kasih sayang ayah, pasal tu la bila gua dengan adik gua lahir, dia sayang sangat kat kami berdua. Gua sedar semua ni lambat. Lepas berkali-kali gua buat pasal dengan dia,baru gua sedar.

20 Jun, Hari di mana semua bapa di seluruh dunia diraikan. Aliff tau dah lambat,tapi aliff nak ucap dekat abah, SELAMAT HARI BAPA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!




No comments: